לתכנן היריון בזמן מלחמה

מאת שאקטי מאי

 

נשים רבות מנסות להיכנס להיריון בימים אלה, כפי שהן תכננו עוד הרבה לפני פרוץ המלחמה. כיוון שהכמיהה להיות אמא היא כל כך חזקה ולרוב גם בלתי נשלטת, היא יכולה להסתיר מעינינו את התמונה הרחבה של המציאות שאנו מתמודדים איתה כעת, הן כעם והן כפרט.

אנו נמצאים כרגע בזמן מלחמה. זו המלחמה הקשה ביותר שידענו עד כה. ההלם, הפחד, הכעס והתסכול נותנים את אותותיהם בגופנו דרך המערכות הפיזיולוגיות, כמו מערכת העצבים, מערכת השרירים ומערכת העיכול, שקורסות מהמתח הרב שאנו נתונים בו.

נוסף על כך, מנעד הרגשות המטלטל שאנו חווים והמצב המנטלי המעורפל שאופף רבים מאיתנו, מוציאים אותנו מאיזון נפשי וגורמים לנו לחיות במצב חרדתי קבוע.

עובר שמתהווה ברחם אימו הופך לאחד עם הגוף שלה, עם הלב שלה, עם הדופק שלה, עם הנשימה שלה ועם המחשבות והרגשות שלה. כל ניע בגופה – פיזי, רגשי או מנטלי – נהיה לחלק מההוויה המתפתחת של העובר שבתוכה. כל מחשבה או רגש שהיא חווה עוברים גם אליו.

חשבו על הכיווץ שאוחז בגופכן כשאתן הולכות ברחוב, דרוכות, מחפשות את המקלט הקרוב ביותר שתוכלו לנוס אליו אם תהיה אזעקה.

חשבו מה מתחולל אצלכן בגוף בעת אזעקה – דפיקות הלב המואצות, מערכת העצבים שמגיעה לשיאה מבחינת סטרס.

זכרו מה קורה לכן בסיום האזעקה, כשאתן מחכות לדעת אם מדובר בנפילה או יירוט, ועד כמה קרוב אליכן זה יהיה. כיצד הגוף נכנס לפחד מכַוֵוץ מחוסר הוודאות של מה עומד לקרות. ואז מגיעה הטלטלה הפיזית הבלתי נשלטת בעקבות רעש הבומים המחריד שאי אפשר להתרגל אליו. מאז תחילת המלחמה אנו חיים בכיווץ אנרגטי ופיזי שמחליש לרובנו את מערכת החיסון.

התבוננו בהלך הרוח הכללי שלכן, במצב הרוח, בייאוש שהפך לחלק מההוויה של כל כך הרבה אנשים, כי לא רואים את הסוף…

זכרו את המחשבות הקשות שהמיינד נכנס אליהן בלופים, כשעוד ועוד סיפורים שקשה להכיל נחשפים לעינינו וגורמים לנו לחוש חוסר ביטחון בנוגע למציאות השבירה שאין לנו שליטה עליה.

כל זה יוצר תופעות פיזיות ואנרגטיות קשות שמשתלבות בהתפתחות של העובר והופכות לחלק מההוויה שלו לעולמים. לעובר אין מנגנוני הגנה, אין לו לאן לברוח. מה שמתרחש אצל האם עובר ישירות גם אליו, אך בצורה הרבה יותר דרמטית, בגלל גודלו המזערי ביחס למצוקה שהוא חווה.

רוב האנשים מתכננים להביא ילד לעולם מתוך כמיהה ורצון עזים להיות הורים. אבל אולי בזמן מלחמה כדאי לעצור, להניח בצד את המאוויים שלנו להיות הורים ולשים מעל לכול את טובת העובר שעדיין לא נוצר. למען בריאותו הפיזית, הנפשית והאנרגטית של העובר, שיהפוך לימים לבן אנוש, אולי עדיף לחכות לזמנים רגועים יותר.

חלקכם בוודאי ירימו גבה ויאמרו שאם התנאי הבסיסי להולדת תינוקות בריאים ושלווים הוא להרות בסביבה רגועה והרמונית, זה לא יכול לקרות במדינה כמו ישראל. אין ספק שגם טענה שכזאת היא חומר למחשבה…

 

לתכנן היריון בזמן מלחמה