שידות תיוק מהלכות

29/10/2013

המוח האנושי מבין את המציאות באמצעות תיוק של פיסות מידע בשידת התיקיות שלו. כל תיקייה מייצגת איזשהו קונספט ותיקיות המשנה מייצגות את התפיסה שלנו לגבי אותו קונספט.  לדוגמא, היכולת להאמין באלוהים או לחוות חוויה הקשורה באלוהים מותנית בהימצאותה של תיקיית “אלוהים”. תיקיות המשנה של תיקיית “אלוהים” ישקפו את תפיסתכם לגבי הקונספט שהוא “אלוהים”. איננו מסוגלים להבין ולחוות דברים שאין לנו היכולת לתייק. למשל, לא היינו מסוגלים לתת אמון אם לא הייתה קיימת אצלנו תיקיית “אמון”; לא היינו מרגישים ביטחון עצמי אם לא הייתה לנו התיקייה הנכונה, ורבים האנשים שחסרה להם תיקיית “ביטחון עצמי”. כמות התיקיות שונה מאדם לאדם, והדבר נכון גם לגבי עובי התיקיות, שיטות הקטלוג ואופן התיוק. כמות התיקיות ותיקיות המשנה ואופן קטלוגן הם שהופכים אותנו לדומים או שונים זה מזה. יש לנו תיקיות של יחסי מין, דתות, חברוּת, מוות, אמות מוסר, טאבו, פחדים, מטרות, אהבה וכו’.

נדירים הם האנשים שיוצרים לעצמם את התיקיות לפי ראות עיניהם.

כל אחת ואחד מאתנו נולד למספר מסוים של תיקיות שהועברו אליו על ידי הורים, מורים ואנשים שונים מהשבט שלו. זאת שידת התיקיות אִתה אנחנו מתחילים את חיינו. עם הזמן אנחנו מוסיפים תיקיות חדשות, אך לרוב מדובר בתיקיות משנה לאותן תיקיות שקיבלנו כבר בירושה. לעתים נדירות נייצר לעצמנו קטגוריות, הגדרות או תפיסות חדשות. זאת הסיבה שאנחנו נתקלים בהרבה משפחות בהן לכולם יש את אותן שידות עם אותן תיקיות ואותה שיטת קטלוג. במילים אחרות, אופן תפיסת המציאות מועבר בירושה מדור לדור.

אם ירשתם מהשבט שלכם שידת תיקיות המכילה תיקיית “אזוטריות” תוכלו לחוות אזוטריוּת כחלק מהמציאות שלכם. אם ירשתם רק תיקיות של חוויית העולם הגשמי המתויגות כ”הדברים הם בדיוק כמו שהם”, גם אם תחלפו ליד חוויה אזוטרית הרי או שתפספסו אותה לגמרי, או שתבטלו אותה על הסף כי אין לכם את התיקייה המתאימה לתייק את החוויה, ועל כן אין לכם יכולת לעבד את הנתונים.

אם קיבלתם בילדותכם שידת תיקיות עצומה המכילה תיקיות רבות של קונספטים הקשורים באמנויות, בקסם, ברוחניות, בנדיבות, באחדות וכדומה, כנראה שתהיה לכם קיבולת גדולה מהרגיל שתאפשר לכם לתייק מגוון רחב מאוד של חוויות חיים. אם קיבלתם שידה קטנה יותר עם פחות תיקיות, שרובן ככולן נוגעות בדברים שבשגרה, כמו נישואין, ילדים, משכנתה ופרישה לגמלאות, הגיוני שגם חוויות החיים שתוכלו לתייק יהיו מוגבלות בהתאם. וכך תהיה גם המציאות שלכם, מוגבלת.

רוב האנשים לא מודעים לכך שיש להם את הכוח והאפשרות לשנות ולארגן מחדש את שידת התיקיות, ובכך לשנות את המציאות שלהם. למעשה, ה”משרד הראשי” של כל שבט (בדמות בתי תפילה ומנהיגים דתיים) ינסה לוודא שכל חברי הקהילה מקטלגים ומתייקים את הקונספטים והתפיסות שלהם באותו אופן ובאותו סדר, כך שכולם יחשבו וירגישו אותו הדבר, ויאמינו לאותם הדברים.

מדי פעם יקום ילד יוצא-דופן, נער מתמרד או מבוגר אמיץ שיבערו בו התשוקה, הצורך, הכמיהה או הדחף החזק ממנו לסדר מחדש את שידת התיקיות שלו על ידי שליפת תיקיות מיושנות, כמו נישואין, כסף, מלחמה, מעמדות וכדומה, ולהכניס במקומן תיקיות חדשות כמו חופש, אומנות, מסעות, מימוש ועוד. השבט, שכל מטרתו היא לשמור על אחידות בין שידות התיקיות של כל חברי הקהילה, יראה באותם אינדיבידואלים שיצרו לעצמם שידת תיקיות מקורית ואחרת כאיום ממשי. אלה שיהיו חופשיים ויצירתיים מספיק כדי ליצור לעצמם שידת תיקיות שונה ומקורית יתויגו כמרדנים, מוזרים, שונים, לא-קונבנציונליים ועוד.

לא רק שאנחנו מתייגים ומתייקים אנשים ומאורעות לשידת התיקיות האישית שלנו, אלא גם אנחנו מתויגים ומתויקים בעצמנו בשידות של אנשים אחרים, ובדרך כלל אנחנו מודעים מאוד לכך. למעשה, אחת הדאגות הגדולות ביותר שלנו היא איך אנו מתויגים ומתויקים בידי אחרים. לעתים תכופות ניתקל באנשים שחשובים לנו אך אין ברשותם תיקייה מתאימה בשבילנו, ואז אנחנו משנים את מי שאנחנו כדי שנתאים לאחת התיקיות  שברשותם.

תיקיות של חברי אותו תא משפחתי בדרך כלל יקוטלגו ויתויקו באותו אופן, שהרי שיטת התיוק מועברת מדור לדור. אם מי שאתם באמת מצריך תיוג של אמן, הומו/לסבית, רוחני, טייל, מורד, א-קונפורמיסט וכדומה, ובתא המשפחתי אין תיקיות תואמות, יתכנו שני מצבים; או שיבטלו את קיומכם, או שיכריחו אתכם לשנות את ההגדרה העצמית שלכם כדי שתוכלו להתאים לתיקיות שקיימות בשידה המישפחתית: סטרייט במקום הומו/לסבית, אינטלקטואל במקום אמן, קונפורמיסט במקום א-קונפורמיסט, דתי במקום חילוני.

תירגול גבוהה של רוחניות מתחיל הרבה פעמים  בהרחבת שידת התיקיות שלנו על ידי הוספת  אין סוף תיקיות חדשות שמאפשרות לנו לתייק חוויות ומציאויות חדשות שלא היו בהישג ידינו קודם לכן. אך בשלב מסוים מתחיל תהליך הפוך, בו אנו מתחילים להיפטר מהתיקיות אחת אחרי השניה ולבסוף אנו נפטרים גם מהשידה עצמה, אפילו שהיא הריקה. תהליך זה עוזר לנו להשתחרר  מהצורך המתמיד להתאים  את החוויות שלנו לתיוג מצומצם ומקוטלג מראש ובכך ומשחרר אותנו ממסגרת מציאות מוגבלת  וכובלת.